Selecteer een pagina

Guerrilla marketing wordt gekenmerkt door onconventioneel en verrassende acties. Met relatief weinig inspanning kun je een grote impact maken. Storytelling is het vertellen van geloofwaardige verhalen die relevant zijn voor je doelgroep en die ervoor zorgen dat er een samenhang tussen gebeurtenissen ontstaat. Beide “technieken” hebben de eigenschap om met een relatief bescheiden budget een grote impact te kunnen maken.

Wat moet de kern van de storytelling zijn?

Vertel je een overtuigend verhaal over jouw bedrijf, product of dienst? Zo nee, waarom niet? Verhalen die verkopen hangen samen met al jouw marketinginspanningen. Hoe meer goede storytelling-elementen in de campagne worden verwerkt, hoe groter de impact. 

Het maakt niet uit hoe je storytelling gebruikt om jouw bedrijf in de markt te zetten, als het maar een positieve impact heeft. Je kunt storytelling ook gebruiken om over je overtuigingen en waarden te praten. Het geeft je de mogelijkheid om uit te leggen waarom je in je overtuigingen gelooft en waarom je een voorstander bent van enkele van de doelen die je steunt.

Mensen geven om de passie die jij en jouw bedrijf hebben voor de producten of diensten. Het product dat tevens ook hun leven zal verbeteren. Meeslepende verhalen over menselijke worstelingen en daaruit voortvloeiende overwinningen motiveren en overtuigen klanten en medewerkers.

Storytelling elementen

  • Vertel over jou unique selling points (USP)
  • Vertel over de voordelen van jouw producten, perspectieven en klanten. Dit doe je door de pijnpunten voor de consument te verzachten
  • Vertel het succesverhaal van jouw waardevolle klanten
  • Vertel jouw bedrijfsverhaal/achtergrond. Waarom en hoe ben je geïnspireerd om een bedrijf te starten?
  • Vertel het verhaal achter de feiten en data van jouw bedrijf. 
  • Vertel wat voor impact je wilt maken op de wereld? Waarom moeten klanten om jou bedrijf geven? Hoe kunnen klanten betrokken zijn en/of helpen?
  • Vertel je klanten exact wat je van ze wilt of welke acties ze moeten ondernemen. 

In de jaren ’80 werd guerrilla marketing onderverdeeld in vier soorten: buiten, binnen, hinderlaag, ervaringsgericht. Tegenwoordig zijn er veel meer soorten en vormen guerrilla marketing waar je als bedrijf jouw storytelling naar voren kan laten komen.

Verschillende vormen van guerrilla marketing

  • Virale Marketing 
    Maakt gebruik van bestaande sociale netwerken om mensen aan te moedigen merkinformatie via mond-tot-mondreclame te delen. Ook wel buzzmarketing genoemd. 
  • Stealth Marketing 
    Het gebruik van advertentietechnieken waarvan mensen zich niet bewust zijn. Zoals het plaatsen van producten in films. 
  • Ambient Marketing
    Het promoten van producten op ongebruikelijke locaties of op ongebruikelijke objecten waar je geen reclame zou verwachten, zoals op een standbeeld of een bankje in het park.
  • Event hinderlaag marketing 
    Waar een bedrijf een groot evenement ‘in een hinderlaag lokken’ om de aandacht te trekken, zoals een flashmob.
  • Pop-upwinkel 
    Een tijdelijke winkelopstelling die klanten in staat stelt om te communiceren met een merk. 
  • Straatmarketing
    Elke marketingcampagne die gebruik maakt van moderne methoden om reclame te maken in openbare buitenruimtes. Denk aan street art displays, posters en flyers. 
  • Projectiemarketing
    Campagnes die afbeeldingen en video’s op openbare oppervlakken projecteren. 
  • Ervaringsgerichte marketing 
    Spreek rechtstreeks met consumenten en moedig hen aan om merkevenementen bij te wonen.
  • Basismarketing
    Bereik een nichegroep mensen en overtuig hen om uw boodschap te verspreiden via virale videomarketing.