Reclamebureaus en marketeers krijgen veel geld om gedenkwaardige advertenties te maken. Maar ervoor zorgen dat die advertenties worden gezien en mensen erover laten lezen, zijn twee van de grootste uitdagingen voor adverteerders.
Marketingmethodes
Er zijn verschillende standaard marketing methodes die de meeste bedrijven met succes gebruiken. Denk aan contentmarketing, standaardcampagnes en social media. Al deze kanalen zijn uiterst waardevol en hoewel je creatief kunt zijn, zijn ze allemaal heel gemakkelijk en soms zelfs wetenschappelijk. Guerrilla marketing daarentegen is een ander verhaal.
Guerrilla marketing gebeurt niet per se online, en het hangt niet af van mensen die op de een of andere manier naar je toe komen. In plaats daarvan is het een soms agressieve en relatief organische vorm van uitgaande marketing die jouw merk daar plaatst waar jouw publiek zich waarschijnlijk bevindt. Er zijn veel verschillen tussen de traditionele marketing en guerrilla marketing
Het verschil in communiceren
Bij virale marketing wordt marketing als het ware naar binnen geduwd. Advertenties worden getoond wanneer de consument ze niet wil. Consumenten hebben er vaak een hekel aan en proberen ze te vermijden. Het zijn over het algemeen hele onpersoonlijke relaties. Het bedrijf presenteert zich als bedrijf en blijft op afstand van de consument. Bij guerrilla marketing is het opbouwen van persoonlijke relaties de sleutel. Dat is ook een nadeel, want je kunt niet voor alles een extern marketingbureau inhuren. Het moet een relatie zijn met jou en jouw bedrijf, niet met het externe bureau. Guerrilla marketing overvalt het publiek en grijpt hun aandacht wanneer ze het, het minst verwachten. De bezoeker wordt naar doel toe getrokken.
Het verschil in productpromotie
Traditionele marketing stimuleert productdiversificatie om verschillende klantgroepen tevreden te stellen. Dit is meer geschikt voor grote bedrijven dan voor kleinere bedrijven. Grote bedrijven kunnen het risico lopen zich niet te concentreren op het ontwikkelen van de meest concurrerende producten. Guerrilla marketing adviseert mensen om hun bedrijf duurzaam te laten groeien en zich te concentreren op hun kernproduct, omdat dit het meest bijdraagt aan de winstgevendheid van een bedrijf.
Het verschil in efficiëntie
Waar traditionele marketing massamedia en verschillende advertentiekanalen gebruikt om de aandacht van zoveel mogelijk mensen te trekken, richt guerrilla marketing zich op het bereiken van de juiste klantengroep. Met iedereen praten over jouw product kan erg tijdrovend en duur zijn, dus praten met mensen die om jouw product geven, is veel efficiënter.
Het verschil in kosten
Bij traditionele media wordt er veel geld gevraagd om advertenties weer te geven. Echter, hoe meer geld je erin stopt, hoe meer je eruit krijgt. Wie iets wil bereiken, grijpt naar zijn portemonnee. Door onder meer de hoge kosten, de doelloosheid en het giswerk is de return on investment lager. Met guerrilla marketing kun je online slagen met een zeer beperkt budget. Als je echter echt succesvol wilt zijn, moet je tijd en kennis investeren. Dit is een veel moeilijkere taak. Door lage kosten, focus, het meetwerk en dergelijke is de return on investment erg hoog.